dimecres, 7 de març del 2018

El Centre de Normalització Lingüística L’Heura, va organitzar la festa de final de curs adreçada als seus alumnes aprenents i voluntaris lingüístics el 16 de juny a les 19h al Mas Fonollar la festa va comptar per primera vegada amb una mostra gastronòmica més d’una trentena de persones procedents de quatre continents van fer dolços típics dels seus països d’origen les receptes es podran consultar properament a la pàgina web de L’Heura, més d’un centenar d’assistents també van participar en la samfaina de paraules aquesta activitat tenia com a objectiu pensar alguna paraula en català que agradés especialment posteriorment s’apuntava aquesta paraula en un mural explicant el motiu pel qual s’havia triat algunes de les targetes apuntaven a motius comunicatius, d’aprenentatge, anímics o llaminers

Posa dos punts, cometes o comes al lloc convenient (potser en algun cas hauràs de modificar, també, la minúscula inicial):
a) L’alcaldessa de Caldes Montserrat Pujol, va fer unes declaracions ben sucoses
b) Tal com deia el meu avi Qui no vulgui pols, que no vagi a l’era
c) Anava vestida amb colors ben llampants sabates vermelles mitges verdes vestit de coloraines i jersei fúcsia
d) El president de l’associació va afirmar Totes les donacions arribaran a bon port
e) En Fermí a qui van nomenar secretari del club va tancar la reunió amb un to ben solemne Atès que no hi ha més intervencions per part dels assistents em permeto de donar per conclosa la trobada

Torna a escriure amb la distribució adequada i puntua correctament el text següent que correspon a una postal. 
Estrasburg 20 d’agost de 2008 Hola Pere com pots veure ja estic en plenes vacances aquesta ciutat és molt bonica i m’agrada molt passejar pel barri antic amb la seva catedral d’una sola torre també he vist la seu del Consell d’Europa als vespres hi ha concerts al carrer i molta animació si véns farem una passejada amb vaixell pel Rin vindràs oi t’espero amb impaciència fins aviat Maria Pere Serra i Pons Passeig de la Font dels Oms 54 08440 Cardedeu



Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les notes següents.

Hola, Àngels! 
T'esperem demà a les 6 a casa de l'Eloi fes un pastís de poma d'aquells que fas tan bons i porta'l serem 8 berenarem i ballarem i ens ho passarem pipa.
Eduard 


Rosa, 
Demà no et podré acompanyar a la Caixa, ja que haig d'anar a cal metge amb la mare si vols podem anar-hi demà passat truca'm quan puguis. 
Santi 


Marta, 
No vam concretar qui s'havia d'encarregar de demanar el permís per posar la parada ho fas tu o ho faig jo? demà al vespre passaré i en parlarem. 
Antònia 

Glòria, 
Aquest vespre no podré venir a la geladeria feu la vostra i ja ens veurem demà a l’institut.
 Toni
Llegeix les dues notes següents i puntua-les amb les comes que hi falten:
Guillem, 
M’han trucat de la feina i he hagut de sortir de viatge a Saragossa Bilbao,Madrid i Toledo. Aniria bé que preparessis les comandes pendents que facis una llista de clients nous i que endrecis el magatzem. Ja et trucaré. 
Martí 

Sergi 
M’hauries de dir què necessites per avui. Ahir em vas insinuar que volies que completés la base de dades dels clients que imprimís els nous catàlegs que enviés les invitacions per a la inauguració i que encarregués les begudes i les pastes. Em trucaràs aquest matí mateix i m’ho diràs oi? 
Ramon 
Llegeix aquestes notes i posa els signes de puntuació necessaris (punt i seguit i coma) i fes ús de les majúscules que calguin. 
Marta i Joan
Hem vingut a casa vostra per felicitar-vos pel naixement del Jan però no us hi hem trobat ja passarem un altre dia abans de venir ja us trucarem moltes felicitats i una forta abraçada
 Mercè i Jaume

Marta i Joan
Hem estat a casa vostra, però no hi éreu volíem conèixer el rei de la casa no us preocupeu que ja tindreu l'oportunitat de presentar-nos-el què us sembla dissabte que ve? abans no serà possible perquè el Josep té els exàmens finals. el millor serà que ens truqueu i quedem per telèfon aquesta nit serem a casa petonets
 Lluïsa i Gerard 
Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents. 
1. Demà comencen les rebaixes podem anar-hi amb la teva mare. 
2. Els dijous anem a ballar sardanes sempre hi anem amb la colla. 
3. No vindré a dinar al microones trobaràs espaguetis. 
4. Us ha telefonat el Miquel diu que l'espereu per anar al cinema. 
5. Aquest hivern ha nevat molt feia anys que no teníem un hivern tan fred. 
6. Fa temps que no ens escriu sembla que viu a l'estranger. 
7. Com que aquest matí plovia no hem pogut anar a la piscina ara aniré a la dutxa a refrescar-me perquè fa molta calor. 
8. Estic molt preocupada perquè no he pogut sortir de casa fa dies vaig caure per l’escala i ara em fa molt de mal la cama. 
9. Aquest és el primer any que vinc al casal i m'agrada molt sobretot m'ho passo molt bé quan anem a la piscina. 



Posa les comes on calgui als textos següents. 
1. En Jaume es va menjar un croissant dues ensaïmades i vuit iogurts. 
2. És una noia optimista coratjosa emprenedora...
3. Té una casa força gran bellament decorada i extraordinàriament confortable. 
4.Tot va anar molt ràpid: baixà les escales es precipità al carrer pujà al cotxe pitjà l'accelerador i es va quedar on era. 
5.Tot li era igual: que vingués tothom algú, ningú... 
6. En Bernat té el do de la presència: el trobareu aquí allà a dalt a baix arreu... 
7. Vam acudir a la cita la Clara el seu germà i jo. 
8.Té una mirada astuta plena de picardia i amb un punt de dolenteria. 

En els següents textos han desaparegut tots els signes de puntuació. Col·loca els punts i les comes en el lloc adequat. 
a) Jordi No m’esperis a la tarda perquè aniré al gimnàs directament des de la feina ja ens veure’m a la sortida 
b) Demà a la tarda s’acaba el termini per sol∙licitar els ajuts per a les activitats d’estiu ens podem trobar davant de l’ajuntament per anar-hi juntes 
c) Esteve En Sergi i jo t’agraïm moltíssim l’ajut i el suport que ens has donat ens aquests moments tan complicats i per això et convidem a dinar aquest diumenge truca’ns per confirmar-nos si et va bé

Col·loca correctament els signes de puntuació dels diàlegs.
Un cop va haver acabat, l’albí va somriure i va dir Sí, això és exactament el que em van explicar els altres En Saunière va recular una mica ¿Els altres? va pensar També els he fet una visita va dir amb to burleta a tots tres. Tots han confirmat el que m’acaba d’explicar De sobte en Saunière va entendre que els seus tres sénéchaux, seguint al peu de la lletra el procediment establert, havien explicat la mateixa mentida abans de morir. Formava part del protocol. L’atacant va tornar apuntar-lo amb la pistola Quan vostè sigui mort, jo seré l’únic que coneixerà la veritat De sobte es va fer càrrec de fins a quin punt era horrorosa aquella situació. Si jo moro va pensar la veritat es perdrà per sempre més. Instintivament va arrossegar-se per provar de posar-se a cobert. 
Brown, Dan. El codi Da Vinci. Ed. Empúries.


Escriu tots els signes de puntuació que falten en aquests textos. Reescriu-los correctament.  
Un dia cap al tard va sentir que algú pujava l’escala coneixia els passos de tots els qui venien a casa seva li bastava haver-los sentits una vegada per poder endevinar sempre qui pujava a veure’l però mai no havia sentit aquella mena de trepig algú que es deu haver equivocat va pensar car ell vivia a l’últim pis però immediatament va dirse no vénen ací són els passos d’algú que no ha vingut mai però vénen ací 
Exercici extret del llibre 1.000 exercicis de nivell C. Text de Manuel de Pedrolo
A la tarda l’aigua s’ensenyoria de la població de barraques i Lalo que tenia dots de cabdill lluitava tenaçment tapava les escletxes amb quitrà i reforçava el sostre amb planxes metàl·liques amb tot el que podia trobar que parés la pluja Però la humitat penetrava insidiosament i aliant-se amb la terra donava naixença a un fang negrenc i fètid veus digué don Monxo amb els ulls mig closos sempre és igual sempre les dones pul·lulaven pel barri descalces amb les cames brutes de fang fins als genolls es recollien les faldilles amb un mà i dedicaven l’altra a les múltiples feines imposades per una existència on tot escassejava menys el dolor i la misèria. 
Exercici extret del llibre Taller de puntuació, EAPC 


EXERCICIS BARCANOVA PÀG. 247




Ex. 8.28 Analitza el contingut d’aquest text i divideix-lo en tres parts d’acord amb els tres aspectes que s’hi tracten: a) l’ull dels animals superiors; b) funcionament de l’iris; c) propietats de l’iris dels felins. Després, copia’l fent que tingui tres paràgrafs. 

Per què els gats hi veuen de nit?
L’ull de tots els animals superiors posseeix una estructura muscular anomenada iris, que és la part rodona que hi ha al centre de l’ull. L’iris té al mig la pupil·la i aquesta fa que entri més o menys llum a dins de l’ull. L’iris funciona com el diafragma d’una màquina fotogràfica: quan la llum és molt intensa, es tanca per evitar que l’excés de lluminositat malmeti les delicades cèl·lules de la retina. Per contra, quan la llum és molt escassa, l’iris s’obre al màxim. L’iris dels gats i de la resta de felins s’obre molt més que el dels altres mamífers, per la qual cosa, com que hi entra més quantitat de llum, aquests animals poden veure-hi força bé amb molt poca claror. 
Ex. 8.29 En el text següent hem suprimit els punts i les lletres majúscules de les paraules que van a continuació. Llegeix-lo atentament identificant-hi les frases o oracions que el formen. Després, escriu-lo al quadern puntuant-lo adequadament.

L’inventor del bolígraf 
El bolígraf és l’instrument d’escriptura més utilitzat del món la boleta que conté a la punta, que en contacte amb el paper va dosificant la tinta a mesura que se la fa rodar, és la clau del seu funcionament aquest petit invent fou creació d’un periodista hongarès que, empipat pels problemes que li ocasionava la seva ploma quan s’encallava o escopia massa tinta enmig d’una entrevista, va pensar buscar-hi una solució la idea li vingué quan observava uns nens jugant amb unes pilotes al carrer; una travessà rodant un bassal d’aigua i, en sortir-ne, seguí dibuixant una línia d’aigua sobre la superfície seca de l’asfalt aquesta observació li féu pensar que una petita esfera a la punta de la ploma podria ajudar a dosificar la tinta amb aquesta idea, el 1938, Ladislau Biro patentà a Hongria el primer prototipus de bolígraf 
Eureka, núm. 12.


Ex. 8.30 En el text següent hem suprimit els punts d’interrogació i les lletres majúscules de les paraules que van a continuació. Llegeix-lo atentament identificant-hi les frases o oracions que el formen. Després, escriu-lo puntuant-lo adequadament. 

Què fan els geòlegs? 
T’agradaria conèixer els cristalls gegants de guix de Mèxic, predir les erupcions volcàniques o estudiar el gel de l’Antàrtida què et semblaria descobrir des de la NASA què amaguen els meteorits de galàxies llunyanes o poder resoldre els problemes de contaminació de Rio Tinto i portar la perforació d’un nou pou de petroli davant les costes del Congo aquests són alguns dels projectes en els quals es pot veure involucrat un geòleg gràcies als seus coneixements sobre la Terra. 
Eureka, núm. 12.

Ex. 8.31 En el text següent hem suprimit el signe dels dos punts (que introdueix una enumeració), el signe del punt i coma (que separa els elements de la sèrie) i l’abreviatura de la paraula etcètera (que indica que la sèrie no queda tancada, és dir, es podria fer més llarga). Llegeix-lo atentament i escriu-lo puntuant-lo de manera adequada.
La novel·la, un gènere diversificat 
El gènere de la novel·la presenta diversos subgèneres la novel·la de cavalleria, que relata les aventures dels cavallers medievals la novel·la gòtica, que narra històries misterioses i de terror la novel·la negra, que mostra l’actuació dels delinqüents i els ambients més baixos de la societat la novel·la rosa, que se centra en les relacions sentimentals dels personatges la novel·la històrica, que pretén reflectir la vida d’una època determinada

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada